donderdag 29 december 2011

Ding 28 Crowdsourcing en crowdfunding


De artikelen over dit onderwerp heb ik met veel interesse gelezen. Ik ben er eens echt voor gaan zitten. Dat moet ook wel, het inlezen van de artikelen neemt veel tijd. En nu er iets over schrijven. Het ontstaan van crowdsourcing is eigenlijk een logisch gevolg van de ontwikkeling van internet. Door de mogelijkheid te bieden om zelf een bijdrage te kunnen leveren aan bepaalde onderwerpen op internet kan op een goede manier gebruik worden gemaakt van specifieke kwaliteiten van mensen.
Of het nu al geschikt is voor de bibliotheken? Is het nog niet een stap te ver? Eerst maar twitteren?

In de Australian Newspapers heb ik het woord Perth ingetoetst,kwam daar bij een krant van 6 juni 1923, waarin het woord rweather stond. Dat heb ik veranderd in..weather :-)Was leuk te doen.

Bij verbeterdebuurt heb ik gekeken bij mijn woonomgeving. Daar was niks. Ik heb toen het voorbeeld van Leiden bekeken. Erg waardevol lijkt mij. Het heeft alleen kans van slagen als veel mensen meedoen.

Crowdfunding is een prachtige manier om aan geld te komen om projecten te starten. Op de drie sites heb ik gekeken. Op Kickstarter kwam ik een project tegen van "The people is singular ", een multimediaproject over de Egyptische lente van begin vorig jaar.

http://www.kickstarter.com/projects/510303020/the-people-is-singular?ref=spotlight

Het doel was $ 1.500 op te halen, de teller stond nu op $ 1.975. Een geslaagd project!



Ik ga mij nu ontspannen en mijn hond uitlaten, heerlijk uitwaaien!!! IK heb inmiddels de hele avond achter de laptop gezeten:-)

1 opmerking:

BSWF coach zei

Hoi Inge, dit was inderdaad een uitgebreid artikel, met veel voorbeelden en filmpjes, maar daardoor zijn beide termen nu wel duidelijk lijkt mij. En ik ben het helmaal met je eens dat crowdsourcing een logisch gevolg is van de ontwikkelingen van internet en dat men heel goed van alle mogelijkheden en kwaliteiten gebruik maakt.
Hoe vond je het filmpje van dat milieu project? Dat vond ik persoonlijk een goed voorbeeld hoe je via het gebuik van allerlei media meer dan 10.000 vrijwilligers bij elkaar krijgt met als gevolg geweldig resultaat.
Jij bent weer helemaal op de hoogte van deze toch niet zo heel bekende termen en je hebt deze week tijd genoeg om lekker uit te waaien met de hond.
Gr. Janneke